Jubileusz 20-lecia Aircon
Rozmowa z Arturem Banasiakiem, Członkiem Zarządu Aircon Sp. z o.o.
Artur Banasiak, Członek Zarządu Aircon Sp. z o.o.
Fot. mat. pras
Aircon obchodzi w tym roku jubileusz 20-lecia działalności. Firma kojarzy się z marką MDV – producentem urządzeń klimatyzacyjnych należącym do Grupy Midea. Jakie były Państwa początki?
Zobacz także
SCHIESSL POLSKA Sp. z o.o. news Pomiary elektryczne z Testo
Super promocyjne ceny na innowacyjne przyrządy do pomiarów elektrycznych Testo
Super promocyjne ceny na innowacyjne przyrządy do pomiarów elektrycznych Testo
SCHIESSL POLSKA Sp. z o.o. news T-shirt do każdego klimatyzatora RAC Hisense
Kupuj klimatyzatory RAC Hisense i odbieraj koszulki!
Kupuj klimatyzatory RAC Hisense i odbieraj koszulki!
SCHIESSL POLSKA Sp. z o.o. news Premiera nowej pompy próżniowej TESTO 565i
Najprostsze próżniowanie wszech czasów z nową, w pełni automatyczną pompą próżniową TESTO 565i
Najprostsze próżniowanie wszech czasów z nową, w pełni automatyczną pompą próżniową TESTO 565i
Wszystko zaczęło się 20 lat temu od maleńkiej wioski Enzurin w izraelskim kibucu, gdzie produkowano pierwsze sprzedawane przez nas klimatyzatory. Poszukiwaliśmy także dostawcy kanałówek i urządzeń podstropowych, jednak szybko okazało się, że ten izraelski typoszereg jest niewystarczający. Wtedy rozpoczęła się moja fascynacja Chinami – kulturą, historią, językiem i kuchnią – i pasję tę połączyłem z przekonaniem, że warto na ten kraj postawić. Czas pokazał, że był to właściwy kierunek.
W połowie 2000 roku odbyliśmy pierwszą podróż do Chin w celu uzupełnienia portfolio produktowego o urządzenia ścienne i okienne. W okresie tym chińska gospodarka przechodziła szybką transformację i fabryki inwestowały już we własną, wypracowaną technologię. Droga ta, choć na początku wyboista, doprowadziła do zawiązania w 2005 roku trwałej współpracy z Grupą Midea, co okazało się kluczowym momentem naszego rozwoju. Odkryliśmy wówczas markę MDV – firmę ze średniej półki, ale z nastawieniem proeksportowym ukierunkowanym na Europę. Produkty MDV charakteryzowały się powtarzalną jakością i, co najważniejsze, deklarowano ich dalszy rozwój. Była to całkiem odrębna linia produkcyjna, która wytwarzała urządzenia klimatyzacyjne przeznaczone na rynek europejski.
Midea stale umacniała swoją pozycję rynkową, bo postawiła na niezawodność i innowacyjność, a trafna relacja ceny do jakości umożliwiła nam wykorzystanie wielu okazji do zwiększenia sprzedaży – z kilku kontenerów sprowadzanych na początku do ponad 100 obecnie.
MDV jest najbardziej znane z rozwiązań klimatyzacyjnych dla gospodarstw domowych, ale ma też systemy VRF, wody lodowej czy klimakonwektory.
Midea zaproponowała nam wykreowanie brandu MDV w Polsce, obejmującego m.in. urządzenia z grupy LCAC oraz VRF. Wkrótce staliśmy się pierwszą firmą, która uplasowała produkt VRF z Chin na polskim rynku (działając już od 14 lat). Naszym klientem w tej kategorii urządzeń były w tamtym czasie np. Lasy Państwowe.
MDV jest jedną z najdynamiczniej rozwijających się marek w klimatyzacji – aby to osiągnąć, trzeba mieć produkt nie tylko dobry i niezawodny, ale i energooszczędny. Jakie nowe rozwiązania wprowadziło MDV w ostatnich latach?
Rozwijamy się szczególnie w kategorii urządzeń łatwych w użytkowaniu i serwisie, z możliwością wspólnego sterowania z urządzeniami z grupy VRF oraz BMS – Aircon oferuje tu urządzenia ścienne z grupy All Easy. Kolejną planowaną na ten rok innowacją w tej grupie produktowej będzie technologia „one screw”, umożliwiająca m.in. rozebranie w ciągu mniej niż jednej minuty całej jednostki wewnętrznej – dzięki odkręceniu zaledwie jednej śruby.
Do rozwoju firmy konieczne jest też wsparcie projektowe, inwestycyjne i serwisowe. Jak sobie z tym radzi Aircon i co go wyróżnia?
Kolejnym kamieniem milowym w rozwoju Aircon była synergia z firmą Zymetric. Następnym wyzwaniem było połączenie działań w ramach grupy ZAN, czyli Zymetric, Aircon i Nabilaton. Przeprowadzone procesy konsolidacyjne pozwoliły na zbudowanie silnego wsparcia w ramach marketingu i serwisu, ale także wsparcia projektowego i logistycznego czy dotyczącego zarządzania.
Aircon jest obecny także na rynkach zagranicznych – produkty MDV eksportowane są m.in. do Czech i na Słowację oraz do Islandii. Czy widać między tymi rynkami jakieś wyraźne różnice?
Pomimo zmiany klimatu i wzrostu średniorocznej temperatury rynki te nadal bardzo się od siebie różnią. W Islandii kupna urządzeń ściennych dokonuje się najczęściej wraz z wyposażeniem do pracy w niskich temperaturach i traktowane jest to jako zakup pompy ciepła powietrze-powietrze, a nie tak jak u naszych południowych sąsiadów – jak klimatyzatora.
Jakie mają Państwo najbliższe plany?
Wyzwaniem na przyszłość jest skojarzenie marki MDV z większą wrażliwością i odpowiedzialnością społeczną. Mam w pamięci m.in. ogromną radość, z jaką spotkaliśmy się, pomagając np. kilku domom dziecka w całej Polsce czy ofiarując nasze urządzenia Instytutowi Kardiologii im. prof. Zbigniewa Religi w Zabrzu – tą drogą będziemy podążać.